Hifi objektív szemmel

Hifi objektív szemmel

(Sztereó)Tèr

2020. augusztus 24. - Objektív Hifi

Mi is a sztereó tèr, amit a hifistàk elöszeretettel neveznek “színpadnak” is.

 

Elöször is oszlassuk el azt a tèvhitet, hogy bàrmelyik felvètel amit otthonunkban hallgatunk az 3d-ben lett rögzítve ès mi azt halljuk (màr ha ugye csodàlatosan èlethü high-end rendszerrel rendelkezünk) ami ott ès akkor törtènt. Ez a valósàgban nem lètezik! A legtöbb felvètel studioban kèszül ès minden egyes instrumentum/elöadó hangsàvja rendszerint külön kerül rögzítèsre - így nem is èrtelmezhetö ez esetben az egymàshoz való elhelyezkedèsük a “színpadon”. A felvètelt kèszítök nem àttallanak olyan dolgokat sem tenni a siker èrdekèben, hogy pèldàul egy nèhàny fös vokàlozó gyerekböl nagy kórust csinàlnak (ezt pèldàul a mèltàn neves Pink Floyd is alkalmazta - az eredeti felvètelen tetten is èrhetö a turpissàg, ha az ember figyel). Adódik a kèrdès, hogy akkor mi a helyzet a koncert felvètelekkel, azok ugye màr nem ilyen manipulàlt dolgok ès ott valóban minden a helyèn van. Sajnos(?) ott sem ez a helyzet, ott is minden instrumentum/elöadó mutatvànya külön kerül rögzítèsre ès keverèsre a majdani utómunka soràn (vagy akàr a helyszínen) - mivel a modern hangosított zenènèl ez nem is lenne lehetsèges màskènt (a klasszikus zenènèl sem, de nem rèszletezem tovàbb a dolgot).

 

No de akkor mit is hallunk?

A kèplet egyszerü! Az utómunkàt vègzö hangmèrnök(ök) alkotàsàt - amiböl termèszetesen az elöadók is kiveszik rèszüket ès beleszólnak.

A sztereo tèrben ennek ellenère hallunk szèlessèget, mèlysèget söt magassàgot is!

 

Kezdjük az egyszerübbel a szèlességgel, milyen nagy is szèltèben az a “színpad”?

A sztereo hangfelvètel logikailag mono ès side összetevökre bontható. A mono összetevö gyakorlatilag a felvètel azon rèsze ami mind a jobb mind a bal csatornàból egyformàn fog szólni. Ez a mono összetevö az ami ha az ajànlàsnak megfelelö egyenlö szàrù hàromszögben elhelyezett hangsugàrzók/lehallgatàsi pont szerint hallgatjuk a zenèt, akkor pontosan közèpen fog szòlni (màr amennyiben a hangsugàrzók hallgatàsi ponttól vett tàvolsàga tökèletesen megegyezik). A side összetevök megfejtèse egyszerü, gyakorlatilag külön a bal ès jobb csatornàk hangfelvètelèt tartalmazza.

A szèlessègben a különbözö instrumentumok/elöadók elhelyezèse gyakorlatilag ùgy van megoldva, hogy az adott instrumentum/elöadó elhelyezèse esetèn mikènt jàtszik a hangmèrnök(ök) a mono ès side összetevökkel.

Àltalànossàgban nèzve egy felvètelt, annàl “szèlesebb a színpad”, minèl több a side összetevö ès a mono összetevö közti különbsèg.

Mivel a lejàtszó rendszereinkben (azt hiszem a konstrukciójàban hibàs kèszülèkeket most kihagyhatjuk), a csatornàk között nincs èrdemi àthallàs, így teljesen független a kèszülèkektöl a színpad szèlessège. Termèszetesen összèbb-szèt a hangsugárzók fizikai(!) elhelyezèsèvel ès fizikai kialakítàsàval hùzható, de az arànyokon ez nem vàltoztat. Illetve mint minden esetben az akusztikai anomàliàk tönkretehetik a megszólalàst.

TEHÀT LOGIKAILAG IS BELÀTHATÓ, HOGY A SZÈLESSÈGNEK NINCS KÖZE A VALÓSÀGHOZ, A HANGMÈRNÖK(ÖK) VÍZIÓJA, ARÀNYAIRA VALÓ HATÀSSAL PEDIG NINCS RÀ CSAK MAGA A FELVÈTEL!

 

Mi a helyzet a mèlysèggel? Hiszen leghàtul van a dobos!

Termèszetesen ezt is a hangmèrnök(ök) hatàrozzàk meg a felvètel utómunkàjakor - bàr èrdemes megemlíteni, hogy a legritkàbb esetben foglalkoznak ezzel.

Alapvetöen semmi màs nem okozza, mint az egyes instrumentumok/elöadók hangnyomàs szintjènek megvàltoztatàsa a többihez kèpest. Èrtelemszerüen ami halkabb azt tàvolabb èrzèkeli az agyunk, ami hangosabb azt közelebb. Fontos, hogy itt a felvètelen belüli arànyokról beszèlünk, nem pedig pèldàul frekvencia sàvokról! Tehàt ezek is a hangfelvètel sajàtjai.

A teljessèg kedvèèrt megemlíthetö mèg kèt dolog, ami az agyunk müve. Nevezetesen az agyunk a magasabb hangokat közelebb èrzèkeli, illetöleg ugyanez a helyzet az alacsony reverb esetèn is (legyen az akusztikàból fakadó vagy akàr digitàlis).

TEHÀT LOGIKAILAG IS BELÀTHATÓ, HOGY A SZÍNPAD MÈLYSÈGE A HANGMÈRNÖK(ÖK) VÍZIÓJA, HATÀSSAL PEDIG NINCS RÀ CSAK MAGA A FELVÈTEL!

KIEGÈSZÍTÖ (NEM ELVÀRT!!!) HATÀSA PEDIG A LEADOTT FREKVENCIA - HANGNYOMÀS ARÀNYNAK VAN, AMENNYIBEN A RENDSZERÜNK NEM AZ ELVÀRT LINEÀRIS KARAKTERISZTIKÀVAL RENDELKEZIK (vagy a kèszülèkek vagy az akusztika folyomànyakènt)!

 

Na ès a legèrdekesebb dolog a magassàg miböl fakad?

Ez a leginkàbb furcsa dolog. Ez valójàban nem a felvètel rèsze vagy legalàbbis semmikèppen nem szàndèkosan. A felvètelt keverö hangmèrnök(ök) közeltèri monitor hangsugàrzókat (esetleg fejhallgatókat hasznàlnak), így szàmukra ez a fogalom nem lètezik.

Viszont otthonunkban a hangsugàrzók közèpmèly ès magas sugàrzói (esetleg külön mèly sugàrzók), plàne ha több van belölük ès viszonylag tàvol helyezkednek el egymàstól - esetleg az irànyítottsàguk is elösegíti ezt (pèldàul nem ugyanabba az irànyba nèznek), akkor a füleinkhez tartó hanghullàmok a hangszórók tàvolsàga vagy a falról törtènö visszaverödèsek segítsègèvel a mèly, közèpmèly, magas hangok forràsa alapjan mèlysèget ès magassàgot rajzolnak ki.

Mivel egy-egy hangszer/elöadó mind mèly/közèpmèly/magas frekvenciàkat is “àllíthat elö” (vagy az àltaluk adott hang felharmónikusai), belátható, hogy ez semmikèppen nem hozhat a valósàghoz hasonlító eredmènyt. Ettöl persze mèg lehet kedvelhetö.

TEHÀT LOGIKAILAG IS BELÀTHATÓ, HOGY A MAGASSÀG NEM VALÓS ÈS EGYEDÜL A HANGSZÓRÓK FIZIKAI ELHELYEZÈSE VALAMINT A SZOBAAKUSZTIKA OKOZHATJA!


 

*Èrdemes mèg megemlíteni azt, hogy a hallàsunk müködèse miatt a kèt fülünkbe eltèrö idöben èrkezö hanghullàmok agyunk àltali èrtelmezèse az, ami ezt a fajta èrzetet kelti. Ennek abban van jelentösège, hogy egy fej/füllhallgatò esetèn fizikailag nem lètezik ilyesfajta tèrèlmèny. Ami esetlegesen hallható ès tèrkènt èrtelmezhetö ilyen lehallgatàsi módot vàlasztva, az illùzió vagy pediglen a hangmèrnök szàndèkoltan fej/füllhallgatòra kevert alkotàsa (ahol kèsleltetèseket alkalmazott ennek èrdekèben).

 

**Tàrgyalható lenne mèg az is, hogy mikènt pozícionàljuk magunk elè/mögè a hangokat, de ez a hifizès esetèn maximum a visszaverödèsek esetèn lenne fontos (igaz megfelelö keverèssel ez is elöidèzhetö, akàr szemböl is). (Egyèbkènt a fülkagylónkon törtènö visszaverödèsek ès a hangnyomàs eltèrèsek èrtelmezèsèben kereshetö a vàlasz.)

A bejegyzés trackback címe:

https://hifiobjektivan.blog.hu/api/trackback/id/tr416174968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PiBá 2020.08.31. 15:06:35

Egy kérdés. Ugyanez hogyan értelmezhető minimál mikrofonozási technika esetén? Az egész 4-5 fős együttes két mikrofonnal kerül rögzítésre.

Objektív Hifi 2020.08.31. 15:53:44

@PiBá: Nincs èrdemi különbsèg.
Amennyiben a felvètelt egy mikrofon rögzítenè, akkor elmèletben beszèlhetnènk tèrbeli hangrögzítèsröl. De sok összetevö miatt (dinamika tartomàny, eltèrö hangnyomàs szintek, akusztikai anomàliàk, stb.) egy ilyesfajta hangrögzítès nem jàrna tùl kedvezö eredmènnyel ès valòszínüleg nem lenne megùszható az utómunka ebben az esetben sem.
süti beállítások módosítása